Svátek má: Kristián

Politika

Velikost textu:

Zbořil: Koronavirus kulturu nezničí, může ji jenom změnit

Zbořil: Koronavirus kulturu nezničí, může ji jenom změnit

<< NĚCO Z HISTORIE >> V našem historickém okénku bychom si mohli připomenout i jiné katastrofy než současnou koronavirovou pandemii.

Zdeněk Zbořil v rozhovoru pro Prvnizpravy.cz
13. května 2020 - 03:20

Co vy na to pane Zbořile?

„Já bych si docela i troufnul tvrdit, že dějiny lidstva jsou dějinami katastrof. Nedávno vybuchla sopka Anak Krakatoa a ani nevíme, které sopky a kdy zavalují chrámy, tedy místní kulturu, na jejichž spáleništích vyrůstají nové kultury. Víme, že na čínských i evropských řekách dochází k povodním, ta neštěstí, ať už je to velká voda nebo sucho  vyvolávají nějakou novou situaci. Co když zase jednou zaprší jako kdysi na Moravě a vzápětí na to v Čechách, a zatopí se celá Praha, její metro a její památky a zdá se mi , že  ani v Praze ani na Moravě  kultura nezanikla, ale že také nezaniká nikde na světě, kultura je fenomén. Někdy je to těžko přeložitelné slovo do neevropských jazyků, ale je to od toho základu kultivování lidské společnosti nebo přírody, který je základním faktorem existence celé biosféry,“ upřesnil Zdeněk Zbořil.

V současné době chtějí divadla pomoc od státu s tím argumentem, že jinak kultura u nás zanikne…

„Jedna z těch pozoruhodných diskusí běží na téma zda tato koronavirová krize zničí kulturu nebo nezničí. K tomu musím říci, že se mi líbil názor ministra Zaorálka: „Pozor, kultura nejsou jenom divadla, filmy, koncerty a Národní divadlo ještě nehoří jako kdysi hořel Říšský sněm, ale kultura je chování lidí v určitých společenských systémech nebo vzorcích, která se musí adaptovat na tu vzniklou situaci. Je to trochu komplikované, protože nevíme jaká ta situace bude, ale nemůžeme tvrdit, že budeme rádi chodit do malých divadel, která na konci 50.let se teprve rodila a vznikala a před tím  neexistovala a tím myslím i dobu před 2.světovou válkou.

V tom se ministr Zaorálek chová statečně, mohl ještě těm divadelníkům připomenout kde byli když byla zatopena Karlínská opereta nebo Semafor. Soubory se obnovily, budovy se obnovily, jenom ty soubory jsou trochu jiné. Karlínská opereta se celá přestavěla, Semafor odešel do Dejvic a celý Karlín se přestavěl, byl to zánik Karlína nebo vznik nového? Prostě i kultura se mění a kultura věčně teče a těžko ti její aktéři vstoupí dvakrát do stejné řeky,“ dodal Zdeněk Zbořil v rozhovoru pro Prvnizpravy.cz.   

Podrobnější analýzu si můžete poslechnout v následujícím rozhovoru Zdeňka Zbořila pro Prvnizpravy.cz.


(rp,prvnizpravy.cz,foto:arch.)