Svátek má: Simona

Zprávy

Velikost textu:

Ruský obojživelník by mohl pomoci USA s požáry, ale co se sankcemi?

Ruský obojživelník by mohl pomoci USA s požáry, ale co se sankcemi?

Právě teď je Kalifornie opět v ohni. Oblasti Ventury a Los Angeles ohrožuje rychle se šířící požár, ohrožuje asi 30 000 domů.

Berijev Be-200 Altair
12. listopadu 2018 - 06:20

Spojené státy jsou sice stále světovým lídrem v letecké dopravě, ale jeden typ letadla nikdy nevyráběly, jsou to víceúčelová hasičská letadla, ačkoli přitom velké požáry postihují mnoho oblastí země.

V roce 2017 bylo v Texasu 9.827 požárů, 9560 v Kalifornii, 5.125 v Severní Karolíně a 3.929 dalších požárů ve státu Georgia. Ale toto je jen část obrazu, mnoho dalších států trpí velkými požáry.

Kanada, Rusko a Japonsko jsou lídři v oblasti hašení požárů pomocí letadel. Kromě speciálních chemických přísad se požáry často hasí i  vodou bez přísad. Obvykle letadlo musí být znovu naplněno chemikáliemi nebo vodou po každém hašení, což trvá poměrně dlouho. Alternativou jsou letadla, které jsou schopné čerpat vodu z nedalekých nádrží: z jezer, zátok, dokonce i velkých řek - a opět letět  hasit. Tato volba ušetří spoustu času.

Kanada staví letadla CL-415, které mohou nést až 6,1 tisíc litrů vody nebo chemikálií. Tyto stroje byly postaveny speciálně pro hašení požárů a dokazují svou účinnost po celém světě.

Japonská multifunkční letadla US-2 mohou čerpat vody i z nádrží. Současně však jako víceúčelové letadlo je používáno během  pátracích,  záchranných a průzkumných misí.

Čína zkopírovala US-2 a tvrdí, že její letadlo AG-600 může unést 12 tisíc litrů vody. Ale Čína má pro tyto letadla své vlastní plány, takže není jasné, zda budou použita k hašení požárů, zatím je ale letadlo jenom prototyp.

Ruské letadlo Berijev Be-200 Altair je víceúčelové obojživelné letadlo postavené speciálně pro hašení požárů, pátrací a záchranné mise, ochranu vodních ploch, přepravu cestujících a nákladu. Může nést až 12 tisíc litrů vody v osmi samostatných oddílech. Kromě toho je určeno šest oddílů i pro chemikálie.

Japonská letadla jsou výrazně dražší než ruská: 113 milionů dolarů versus 26 miliónů dolarů za kanadské CL-415 a 20 miliónů dolarů za ruské Be-200.

Ruská letadla se používají v Evropě a Asii, včetně Itálie, Portugalska, Řecka, Ázerbájdžánu, Izraele a Indonésie. Ruské letadlo letí rychlostí 700 km/h, proti maximální rychlosti japonského US-2 při 580 km/h a 359 km/h kanadského CL-415. Tato vysoká rychlost šetří čas, což je velmi důležité pro nouzové situace.

Přes všechna kladná hodnocení a úspěchy však Berijev Be-200 Altair není ve Spojených státech přijat. Přes evropská osvědčení o shodě se dosud prezentuje pouze na letišti Santa Maria v Kalifornii.

Americké úřady si obvykle pronajmou nebo používají vlastní téměř 1000 letounů pro požární sezónu. Za rok jsou jejich výdaje vyšší než 250 milionů dolarů. Mnoho z těchto letadel je komerční nebo bývalé vojenské letadlo, které lze použít k hašení požárů. Většina letadel, které vláda pronajala, byla původně určena k přepravě cestujících, dochází i smrtelným nehodám.

Stará přestavěná letadla jsou drahá a obvykle jejich stav není vyhovující. V důsledku toho dochází k závadám a nehodám.


Článek v Asia Times srovnává světové letouny bojující s požáry a autor článku dospěl k závěru, že ruský Berijev Be-200 Altair je tím nejlepším řešením. Podle článku je leasing ruských obojživelných letadel pro Spojené státy nejen výhodný z hlediska peněz, ale není v rozporu s americkými sankcemi.

Administrativa Donalda Trumpa pravděpodobně hledá oblasti, ve kterých může být spolupráce s Ruskem vedena pozitivně, píše Asia Times. Trump by se měl setkat s Putinem na nadcházejícím summitu G-20 a tak by mohli diskutovat i otázku obojživelných letadel.

(rp,prvnizpravy.cz,asiatimes,foto:arch.)